Herman's tips voor uw marketing en ondernemerschap

- Altijd concreet toepasbaar
- Vanuit ervaring
- Maximaal 1x per maand


Graag die tips?
Geef dan hier 1x je mailadres. We gaan je echt nooit spammen.
* is verplicht
#20 – Je taart is niet per definitie fixed!
25/04/2018
Ik zeg regelmatig tegen mijn klanten dat ze moeten uitgaan van hun eigen kracht. Je kon hier eerder al lezen dat mensen niet steeds de moeite doen om bij veel van je concurrenten offerte te vragen maar dikwijls ook gewoon willen kopen.

#19 – Eigen foldertje eerst!
6/3/2018
Een nieuw business-idee? Begin met een stom 3-luik foldertje. Neen geen site! Waarom?
Dat lees je hier. #praktijkgarantie

#18 – Durf je 1/3e van je marketingcommunicatiebudget anders te besteden?
14/02/2018
Gemiddeld koopt een Belg zowat om de 10 jaar een nieuwe fiets en een fietser komt gemiddeld 4 keer per jaar in je fietsenwinkel.
Dat wil zeggen dat hij/zij statisch gezien pas bij zijn/haar 40ste bezoek aan je winkel een fiets komt kopen. Orde van grootte nietwaar.

#17 – Haat Google baby’s met duurzame jumpsuits?
29/01/2018
Een tijd terug zat ik samen met de onderneemster achter HappyKiddo uit Gent. HappyKiddo is een abonnement op duurzame babykledij.

#16 – Het bestaat al. Fuck? Of D.E. M.A.X. waar maat!
03/01/2018
Moet je als ondernemer of onderneming steeds met iets nieuws op de proppen komen? Nope. Echt niet. Het kan namelijk zijn dat je met je unieke idee te vroeg komt.

# 15 - Zet Radio Nostalgie ook uw portefeuille verder open dan gewild.
28/11/2017
Volgens mij is het gehoor het meest miskende zintuig in de commerciële relatie. Het heeft er misschien mee te maken dat ik als student centen verdiende met platen te draaien dat ik er zo gevoelig aan ben. Zou kunnen

#14 – Kostcutting zonder verlies aan service: 4 tips
22/11/2017
Ik was recent betrokken bij een organisatie die werk verschaft aan ‘artikel 60’s’ (mensen die van het bestaansminimum via ocmw moeten leven, geactiveerd worden en een heel beperkte patronale loonkost hebben).

#13 – Zorg voor 66cl cola’s in je aanbod.
9/11/2017
Waarom kan je in een selfservicerestaurant een beker cola van 66 cl kopen?
Is dat omdat selfservice restauranthouders mensen met een droge lever graag tevreden willen stemmen?

#12 – De gazetten en co moeten vol.
27/10/2017
Aandacht in allerlei pers (online en offline) is gratis en beter dan reclame, want in principe objectief. Je ziet dat een aantal media actief inzetten op lokaal nieuws. Ze doen dat niet voor niks.

#11 – Zorg dat je communicatie Schoonmoederproof is
13/10/2017
Schoonmoeders zijn misschien niet altijd ‘on top of things’ maar ze zijn erom gekend rechtuit hun mening te geven, zonder franjes.

#10 – Zou gebalanceerde Brigitta een goede klant zijn voor u?
29/9/2017
Een oude boutade onder winkeliers luidt: ‘wat je staan hebt, verkoop je’. Ondertussen is dat verworden tot de marketingvariant die ik huldig: ‘Wat je communiceert, ga je krijgen’. En winst is leuk, maar op een leuke manier aan je winst komen is nog leuker.

#9 – Coca Cola is geen goede referentie voor jouw bedrijf ?!
13/9/2017
Als dienstverlener is het goed om klanten waarvoor u in het verleden gewerkt heeft als referentie te communiceren.

Waarom is dat eigenlijk zo?
#8 – Hou nooit een opendeurdag!? 2 redenen.
29/8/2017
Een opendeurdag heb ik op zich altijd al een beetje een vreemd gegeven gevonden: alsof je winkel of bedrijf de rest van het jaar niet open staat voor je klanten.
Maar dit is niet waarom ik oproep om géén opendeurdag te houden.

#7 – Geef nooit korting?!
16/8/2017
In de workshops die ik regelmatig geef aan startende ondernemers, overval ik hen dikwijls met de vraag ‘Geef je korting als klanten daarom vragen?’.
Doe ik dat omdat ik het leuk vind om mensen te overvallen? Ja, eigenlijk wel, dat klopt. Ik gooi graag een knuppeltje in het hoenderhok.

#6 – Weet wat jouw stip aan de einder is!
19/06/2017
In de loop van het jaar 1879 kondigde Thomas Edison aan dat er op 31december van datzelfde jaar een elektrische lamp op de markt zou zijn. Hij deed dit met grote stelligheid ook al waren tot dan al zijn experimenten om zo’n lamp te maken mislukt. De laatst dag van het jaar was er effectief een elektrische lamp van Edison te koop. President Kennedy zei op 25 mei 1961 dat de VS voor het einde van de jaren zestig mensen op de maan zou zetten én veilig terug naar de aarde brengen. In 69 was het zover.

#5 – Patissier Kristoffel Burez is wereldkampioen inhaken!!!
19/06/2017
Ken jij het marketingfenomeen ‘de inhaker’? Je moet het ongetwijfeld al gezien hebben en er blij gemutst van geworden zijn. Een inhaker is een product, een dienst of een communicatie waarmee je inspeelt op een actueel feit of event.

#4 – Niemand kan zes ballen tegelijk vangen! Zelfs een slimme hond niet.
06/06/2017
Probeer het volgende: Neem zo veel tennisballen als je kan in twee handen. Zoek iemand bij je in de buurt. Verwittig de persoon en vraag hem/haar om de ballen die je gaat gooien te vangen. Gooi ze allemaal tegelijk naar de persoon in kwestie en zie wat er gebeurt.

#3 – Sausissoneer je promotie.
04/06/2017
Een bepaalde marketing-communicatie heb je echt super goed doorgedacht.
Je gooit er een stevig budget tegenaan. En dan wacht je en hoop je.

#2 – Kies een kleur
23/05/2017
Kiezen voor één kleur zorgt voor herkenbaarheid bij je klanten.
Die herkenbaarheid zorgt voor minder vrees bij de klant bij het maken van een ‘juiste’ keuze.

#1 – Factureer binnen de dag
17/05/2017
Of is je klant zo sympathiek dat je hem wil financieren?

Doe je een opdracht voor een klant, factureer dan binnen de dag.