Marketing Tip

    Beperkt je je promotie qua gebied of aanrijtijd?

    tastbare dienst

    Hoe kunnen we jou helpen?

    Je wil vooruitgang in je marketingprojecten?

    Ben je op zoek naar een ondernemerscoach?

    Neem contact even op 0499/22 18 11. Of stel vrijblijvend je vraag op herman@breinenbranie.be

    Mis geen enkele inspirerende ondernemerstip.

    ✔ 4 keer per jaar

    ✔ 100% praktisch toepasbaar

    ✔ altijd inspirerend

    Vul je mailadres in:

    * dit hebben we nodig

    Verkoop je een dienstverlening waarbij je je moet verplaatsen naar de klant toe? Dan is het nuttig jezelf een geografische promotiebeperking op te leggen. Je promoot dus niet vanaf dag één naar gans Vlaanderen of de wereld. Neen, je bouwt heel bewust een geografische beperking in. Als je promotie mét geografische beperking voldoende klanten oplevert, waarom zou je je dan uren op de trein zitten of jezelf door een file wurmen?

    Wat je promoot, ga je krijgen.

    Als je het geografisch gebied voor je promotie te ver openzet, riskeer je heel veel verplaatsingstijd te hebben. De effectieve kost van die verplaatsingstijd is, zeker als je met personeel werkt, erg moeilijk 100% te factureren aan je klant. Daar bovenop winst nemen wordt wel heel erg moeilijk. Komt daarbij, dat als je mensen twee keer een uur in de file staan, dit al helemaal geen toegevoegde waarde oplevert voor je klanten. Eigen postnummer eerst dus.
     

    Geografische beperkingen in je promotie, tegen je natuur?

    Je wil als ondernemer natuurlijk graag verkopen en elke beperking in die verkoop voelt wringen. Dat is herkenbaar. Alleen zou ik wat het over en weer brengen van mensen en goederen betreft toch even overwegen om de promotie geografisch te beperken. Ik heb het ooit, nadat ik er 7u36 over gedaan had om heen en weer naar Genk te rijden, op een groot blad geschreven 'nooit nog voorbij de ring van Brussel of Antwerpen' en voor mijn neus gehangen op mijn bureau.

    Ook online is niet noodzakelijk de ganse wereld je markt.

    Ook online kan je rekening houden me een geografische beperking. Je kan in de taglines van je site ‘Gent’ of ‘Oost-Vlaanderen’ of ‘West-Vlaanderen’ zetten. Veel potentiële klanten gaan sowieso een geografische indicatie bij hun zoek in Google zetten: ‘Freelance marketingcoördinator Gent’. Het is uiteraard afhankelijk van sector tot sector maar bijvoorbeeld bij retail is dat heel veel voorkomend. Ook je Google ad words campagnes kan je zo opzetten dat er een geografische focus in zit. En bij Facebook en Instagram kan je ook perfect potentiële klanten uit een beperktere geografische regio targetten.

    Zoeken mensen in mijn business wel een lokale oplossing.

    Je kan checken of mensen bij de zoek in Google voor jouw product of service ook een gemeente toevoegen aan hun zoek. Wanneer je een of meedere zoekwoorden in Keywordsheeter input zal je alle mogelijke combinaties van zoekwoorden zien tevoorschijn komen. Als je pakweg een dienstencheque bedrijf bent, dan zie je dat zowat iedereen ‘poetshulp dienstencheques en ‘gemeente’ intikt. Je kan daar in het opzetten van je site op inzetten door bijvoorbeeld per gemeente waar je actief bent een landingspagina te maken. Er zijn merken die zich op alle Vlaamse gemeenten richten en dus 308 (of hoeveel Vlaamse gemeenten er nu ook zijn) landingspagina's maken.

    Uitbereiden kan altijd, beperken is wel tegennatuurlijk.

    Wanneer je rond je kerktoren niet voldoende markt vindt, kan je uiteraard steeds een kerktoren verder ook targetten. Dikwijls helpt het om op gezette tijden je (marketing)strategie te bespreken met iemand die extern is aan je bedrijf of organisatie. Zeker wanneer het gaat om focus en dus beperking is dat nuttig. Ik help je daar heel graag bij zeker als ik met de fiets of de trein mag komen;-) Bel gerust 0499/22 18 11 of mail herman@breinenbranie.be

    Herman Janssens

    Een vraag?



    Voor Strategie en Marketing

    Voor Leadership en Communicatie

    Nieuwsbrief


    Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
    (max. 4/jaar)
    * dit hebben we nodig