Deze klanten steunde ik in hun ondernemen:

Door de jaren heen heb ik een pak klanten uit profit bedrijven, bedrijven uit de sociale economie en duurzaamheidsorganisaties gesteunt in hun ondernemerschap en marketing. Die ondersteuning gebeurde vanuit mijn kennis en ervaring van zelf een firm op te starten letterlijk vanuit mijn garage met de botten aan in de modder. Door de jaren heen werd de kennis uiteraard verruimd doordat ik in verschillende sectoren werkte.

Als externe waarderen de klanten mijn out of the box frisse ideeën, de daadkracht om zaken aan te pakken en Gentse kritisch opbouwende houding die hun onderneming beter maakt. 

Hieronder vind je een greep uit mijn trajecten:

Adecco Dienstencheques wordt Glax

• Het traject 
Op 1 januari 2019 kocht Nico Daenens, sociaal ondernemer uit Brugge, de dienstenchequeafdeling van Adecco over. Deze afdeling moest op zeer korte tijd verzelfstandigd worden en dus een apart merk worden. Er werd gekozen voor Glax. Ik werd als freelancer ingehuurd voor het projectmanagement van de brandname search, de opmaak van het logo, de opmaak van de eerste site, de ad words campagnes, de opmaak van de flyers, de belettering van de wagens en kantoren, etc.
 
• Klant aan het woord
Tijl Maes, ceo Glax: "Mede dankzij jou hebben we overname tot een succes kunnen maken. Het was fijn samenwerken, zowel professioneel als met de mens Herman."

Dierenvriend wordt Het Vijverhuis

• Het traject 
De Dierenvriend was een gezellige familiale winkel waar je diereneten, vissen en vijvertoebehoren kon kopen. Je kon er ook advies krijgen over het soort van zwemvijver jij het beste kon kiezen om te laten aanleggen door de vader des huizes. Een aantal jaar terug kwam Kim aan het hoofd van de winkel te staan. Er werd geïnvesteerd in een groot winkelpand. En voor Kim het wist had ze 8 man personeel dat een kwartier uitleg gaf om 0,5 euro winst te maken op een zak kippeneten die verkocht werd. Tijd om het concept terug scherp te zetten. Samen met Kim heb ik heel scherpe focus aangebracht in haar aanbod en openingsuren, als klankbord gediend voor de naamsverandering naar Het Vijverhuis en als adviseur om dat ook in de gevelaankleding van haar winkel scherp te krijgen.

• Klant aan het woord

Ik wil Herman aanraden voor zelfstandigen of KMO-'s die nood hebben aan marketing input, advies, raad, kritisch denken en een ongezouten mening! Hij heeft me goed geholpen tijdens de overgang van De Dierenvriend naar Het Vijverhuis met de nodige kritische vragen! Merci Herman.

Starterscoach, Ondernemerscoach, Marketingcoach

Kan ik jou ook ondersteunen bij je ondernemerschap?


Neem zeker even vrijblijvend contact op. Dan kijken we samen of ik je kan helpen.

Mijn eerste half uur is sowieso steevast zonder factuur. Zo kan je voelen of er een 'klik' is en kan ik nagaan of ik je kan ondersteunen.

Vlaams Energie Bedrijf

• Het traject
Het Vlaams Energie Bedrijf is een organisatie die als doel heeft om (overheids-)gebouwen zo energie-efficiënt te maken. Er werd er een traject opgezet om de strategie van het Vlaamse Energie Bedrijf te bepalen en de daaraan gekoppelde marketingstrategie uit te zetten. Ik was betrokken van bij de start van dit strategietraject. De pitch werd bepaald en doorgevoerd in alle communicatie. De win van de verschillende subproducten voor de klanten werden bepaald en in begrijpbare taal gesteld en voor de site waren er een pak aanbevelingen. 

• Klant aan het woord
Stijn Van Hoof: "Herman was van grote waarde in ons transformatietraject. Vanuit zijn ervaring was hij scherp in zijn analyse, duidelijk en direct in zijn boodschap, en bovenal een fijne persoon om mee samen te werken."

 

Buro International

• Het traject

Buro International is een bedrijf dat bureaumeubelen verkoopt en kantoren volledig inricht. Ik hielp Buro International met het concept van ZitSta bureautafels, de website daarvoor, SEO en SEA, testcentra opzetten, een as-a-service aanbod als eerste stap richting een circulair aanbod ontwikkelen en financieren en de nodige persaandacht te halen. Buroathome.be werd opgezet als site. En de hoofdsite en webshop ban Buro International werden vernieuwd.

 

Optiek Collette

• Het traject

Optiek Collette is een Gentse optiekzaak met als doel je optimaal te laten zien. Christophe en Katrien heb ik geholpen met hun ondernemerschap en hun marketing. De grootste keuze die daarbij gemaakt moest worden was het erg scherp zetten van hun doelgroep en hun kern 'pakken' in hun baseline. Veder heb ik Collette geholpen om hun communicatie naar het internet te brengen in site, nieuwsbrief, Facebook en Instagram. En er werden opmerkelijke off-line acties bedacht en uitgewerkt. Onder andere: de Collette Gazet (4x per jaar verhalen rond brillen in de bus bij de klanten met aanzienlijke omzetgroei voor gevolg) en een postkaart 'uw bril is jarig' waardoor klanten 1x per jaar naar de winkel gelokt worden. (Christophe en Katrien hebben ondertussen hun zaak verkocht.)

• Klant aan het woord

Herman is de man van NO nonsens. Hij heeft ons gedurende een 8 tal jaar geholpen om onze omzet te verdrievoudigen. Merci Herman. Omdat je *onze boekhouding uitkamde naar onnodige kosten, *ons Delfts blauwe tegeltjes liet maken slogans als “je stock mag niet hoger zijn XXXX €”, *je ons leerde sausisonneren, *je ons leerde wat het Eisenhouwer-principe is *je ons leerde als ontbijt een kikker in te slikken *je ons leerde dat jij perfect mijn ghost writer kon zijn.

Wil je je marketing iets anders dan de andere? Wil je leren authentiek te zijn? Wil je leren hoe je eindelijk je marketing centen meer kan laten opbrengen dan ze kosten? Een adres: Herman Voor je ooit geld uit geeft voor een website bel Herman echt doen! Voor je ooit geld uit geeft aan reclame bel Herman DOEN! Voor je ooit geld uit geeft aan marketing wonder eerst HERMAN BELLEN


De Wassende Maan

• Het traject
De Wassende Maan is een coöperatieve bioboerderij met een winkel en een systeem van groentenpakketten als tools voor hun korte keten verkoop. Ik heb samen met Jan gekeken naar het ruimere ondernemingsplan en de marketingstrategie voor de biowinkel in het bijzonder. Op mijn voorzet werden de openingsuren aangepast en de promotie van de winkel gestructureerd. Ondertussen is de winkel 2x zo groot geworden.
 

Cargo Velo

• Het traject
Cargo Velo is een Gents Fietskoerierbedrijf dat inzet op kuitkracht voor de last mile en interne stardsdistributie.
Ik heb hen geholpen bij een subsidieaanvraag, hun rebranding, het opzetten van hun site en de oprichting van hun cvba.

• Klant aan het woord
Sander Vandenberghe over Herman: "Een doordachte en gedreven stok achter je marketing-gat"

 

Allez Chantez

• Het traject
Allez Chantez is een ondertussen bekend en bekroond initiatief dat mensen wil aanzetten om samen te zingen. Dat verbindt enorm en iedereen wordt daar echt vrolijk van.
Samen met Annelore keek ik om ook voor bedrijven en organisaties een aanbod uit te werken en hoe ze dat kan gaan promoten.

• Klant aan het woord
Annelore Camps: "Samenwerken met Herman is zoals dansen, rock-'n-roll dan wel. Hij zwiert je brein open, laat je project alle hoeken van de kamer zien en zet je aan het eind netjes weer met beide voeten op de grond...met een hele lijst inspirerende referenties en concrete tips om je marketing te optimaliseren."

 

Billie Cup

• Het traject
Billie Cup is het systeem van circulaire koffiebekers van de 2 dames die de stuwende kracht vormen achter 'Mei Plasticvrij'. Ik heb hen enkele keren geholpen als klankbord bij het uitdenken van hun business model en marketingstrategie. 

• Klant aan het woord
Vanessa Debruyne: "Moet je dringend knopen doorhakken? Twijfel je aan je businessmodel? Ben je op zoek naar nieuwe klanten en mogelijkheden? Talk to this guy! Eén dagje met Herman en je zit terug op het juiste spoor. ready for full speed ahead!"

 

Isabelle Laurier

• Het traject
Isabelle Laurier zijn makers van trendy wellness concepten. Ik was er klankbord voor de 2e generatie ondernemers bij het bepalen van de marketingstrategie en hielp hen met het vinden van een arbeidszorgcentrum wat hen helpt bij de verpakking voor hun retailproducten.

 

AFS

• Het traject
AFS is de voor velen bekende organisatie die interculturele leerervaringen organiseert. Ik heb AFS geadviseerd over de opbouw van hun site, hun SEO en de inzet van hun Ad Words campagnes. 

• Klant aan het woord
Joyce Koeman: "Herman weet met zijn advies je marketingcommunicatie op een ongedwongen maar scherpe manier naar 'the next level' te stuwen."

 

Strong Clima

• Het traject
Christophe zorgt er met Strong Clima voor dat een gebouw het volledige jaar door voldoende verlucht is, aangenaam is om in te vertoeven en zo weinig mogelijk energie verbruikt. Hiervoor maakt hij de berekeningen en de principestroomschema's. Ik heb Christophe geholpen bij zijn marketingstrategie, het opzetten van zijn website, het samenstellen en kiezen van dienstenpakketten en zijn prijszetting. 

 

Symposion

• Het traject
Symposion is een 'woordenwinkel' uit Brugge. Als er iemand een gouden medaille mag krijgen voor waardecreatie, dan is het Sophie wel. Alles draait rond woorden in haar winkel/webshop. Als klankbord heb ik als ondernemerscoach/klankbord/vraagbaak Sophie geholpen om na de eerste 20 jaar de richting en goesting te hebben voor de volgende 20 jaar Symposion.

 

PDG Bikestore

• Het traject
PDG Bikestore is een fietsenzaak in Drongen. Ik heb Patrick geholpen bij de opstart van een tweede winkel (die ondertussen weer verkocht werd aan de gerant), een derde en een vierde winkel.

 

Materiaal Magazijn

• Het traject
Materiaal Magazijn is groot in het verkopen van spelmateriaal. Met de 4 zaakvoeders hebben we de (marketing)strategie duidelijk bepaald. Zeer duidelijk omschreven waarvoor Materiaal Magazijn staat en dat vertaald naar de te voeren producten en de prijzenpolitiek.

 

F1plus, Websitebouwer en mailchimpfirma

• Het traject
F1 plus is de website en Mailchimp firma van Katrien. Ik heb haar een duwtje gegeven bij de opstart en geholpen met leads en de uitbouw van haar webbureau.

 

Nica Home Projects

• Het traject
Nica Home Projects is een bureau voor interieurontwerp en –advies. Ruth heb ik geholpen bij de aanpassing van haar site, bij het bepalen van haar doelgroepen en de communicatie naar deze mensen.

 

Fluxgo

• Het traject
Fluxgo is een Antwerps facilitair dienstverlenend bedrijf uit de sociale economie met een groenploeg, een kuisploeg en strijkploeg. Ik heb voor hen allerlei marketingacties opgezet, een noodzakelijke prijsverhoging helpen doorvoeren en de verantwoordelijke gecoacht bij het verkennen van nieuwe markten. 
 


Ergasia

• Het traject
Ergasia verpakt en assembleert. Het bijzondere aan Ergasia is dat er enkel mensen werken die autistisch zijn. Vanuit het oogpunt van de marketingstrategie hebben we samen gekozen om afscheid te nemen van bepaalde klanten en er nieuwe te zoeken. Daartoe hebben we samen een plan van aanpak en promotie uitgezet voor ondermeer een originele Sinterklaasactie.
 


Het FacilityPunt

• Het traject
Het FacilityPunt is een schoonmaakbedrijf met invoegmedewerkers. Ik heb in opdracht van De Punt het concept voor dit bedrijf uitgewerkt, het businessplan uitgewerkt, de unieke positie bepaald, de concrete opstart mee georganiseerd en de promotie en site uitgewerkt.
 

Middelpunt

• Het traject
Middelpunt is een zorghotel aan de kust. Ik heb Middelpunt geholpen bij de opmaak van hun site en bij het uitwerken van promotiemateriaal voor allerlei acties die we bedacht hebben om mensen ook in de dalperiodes naar hun zalen te krijgen en bij het doorvoeren van een noodzakelijke prijsverhoging.  


Mus in een plas

• Klant aan het woord
Katrien Hesters: "Het was een fijne samenwerking met Herman. Hij voelt meteen de 'feel' van je zaak en denkt zeer gedreven mee, ja ook out of the box."


Levanto

• Het traject
Levanto moet zowat de grootste Antwerpse sociale economie organisatie zijn. Ik heb 'de externe klant' binnen gebracht in de verschillende afdelingen door middel van een serie workshop rond die externe klantgerichtheid. Tot daarvoor was 'de klant' voor de meeste werknemers er enkel de interne klant, namelijk de op te leiden mensen.

 

Oikonde

• Het traject
Oikonde biedt allerlei ondersteuning aan mensen met een niet aangeboren hersenletsel. Ik heb er de omslag naar het vraaggericht maken van hun dienstverlening en hun social entrepreneurship begeleidt tot en met het zoeken naar de eerste klanten voor hun nieuwe projecten.

 

Hefboom

• Het traject
Ik heb diverse opdrachten op het domein van marketing en ondernemerschap van maatwerkbedrijven uitgevoerd in opdracht van Hefboom. Het ging daarbij om het cutten van de kosten, het verkrijgen van (veel) meer omzet en het opstarten van nieuwe afdelingen. Ook de marketingstrategie van de eigen afdeling advies van Hefboom heb ik mee uitgezet.

 

Interwest

• Het traject
Interwest, een beschutte werkplaats, heb ik geholpen bij de opstart van hun houtafdeling, de verkoop van hun diensten in B2B en de uitrol van hun communicatie.
 


Confidant

• Het traject
Confidant begeleidt veranderingstrajecten en cultuuromslagen. Ik heb Debbie Baute geholpen bij het opzetten van haar onderneming als klankbord bij de strategische keuzes en via mijn netwerk ook een mooie lead aangedragen.

 

De Boskabanne

• Het traject
De Boskabanne is een groepsverblijf met leszalen in het Gentse mooi geïntegreerd in een natuurlijke omgeveing. In de herfst waan je je er in Canada. Ik bepaalde voor hen de potentiële klantengroepen bij bedrijven en organisaties in een strategisch marketingplan. Hierna werd ook een communicatieplan opgemaakt.
 

Touché

• Het traject
Touché wil als organisatie geweld en agressie uit de wereld helpen. 
Hoe kan je onze kennis en aanbod voor mensen die in de gevangenis zitten ten gelde maken om zo met de winst daravan aan de gevangenen meer agressiecoaching te kunnen bieden. Dat was de niet zo evidente vraag waarop ik ten dele een antwoord heb gegeven. 

 

Think Energy

• Het traject
Think Energy voert doorblowertests uit. De hamvragen waarop ik samen met Bart een antwoorden gevonden heb waren: Hoe zet je die service in de markt? Naar wie kan je het beste richten? En hoe rollen we dat uit?

 

Travail et vie

• Het traject
Travail et vie is een maatwerkbedrijf dat ondermeer chocolade verpakt. Dé hamvraag die zij hadden was hoe kunnen we het verlies van een heel grote klant ondervangen? Ik heb samen met de verantwoordelijke een plan van aanpak gemaakt in de zoektocht naar nieuwe klanten.

 

Bond Beter Leefmilieu

• Het traject
De Bond Beter Leefmilieu runde samen met Unizo de acties rond met 'Belgerinkel naar de winkel'. Fietsers zijn beter voor het milieu en komen meer bij de zelfstandige kleinhandels vandaar deze samenwerking. Ik heb hen ondermeer geadviseerd om fietszakken als gadgets te voorzien (de groene fietszakken van Van Beirendonck zijn nog te zien in het straatbeeld), fietsen onder eigen merk weg te geven zodat deze ook in het straatbeeld zichtbaar bleven en fietsrekken met ondersteunende teksten te voorzien voor de retail.

 

En ook

Ook deze bedrijven en organisaties heb ik graag geholpen bij hun marketing, innovatie, opstart en ondernemerschap:

Ergo Advice, Civitas, Beas, Diensten aan Huis, Plus Home Services, De Loods, Cato Boetiek, Yolomie, Weerwerk, Trivident, Nica Home Projects, Materiaal Magazijn, Multipack, ECT, Kreski, Sage, Isabelle Laurier, Atelier Waterschoot, Ergo Advice, F1 Plus, BW Mechelen, De Noordheuvel, Centrum voor Duurzame Ontwikkeling, Eva Schalckens, Jan Huyghe, De Boerderij, Cas, Hopper, De Punt, Foodstep, Gent scheppende stad, Erov, No Dust, Touvelo, Wooncoop, ...
 

Een vraag?



Voor Strategie en Marketing

Voor Leadership en Communicatie

Nieuwsbrief


Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
(max. 4/jaar)
* dit hebben we nodig