Marketingblog Tip#07

    Korting. Nooit geven!?

    Hoe kunnen we jou helpen?

    Je wil vooruitgang in je marketing?

    Neem contact op en we werken een vrijblijvend voorstel op maat voor je uit.

    Mis geen enkele inspirerende marketingtip.

    ✔ 4 keer per jaar
    ✔ 100% toepasbaar

    Vul je mailadres in:

    * dit hebben we nodig
    In de workshops die ik regelmatig geef aan startende ondernemers, overval ik hen dikwijls met de vraag: ‘Geef je korting als klanten daarom vragen?’
    Doe ik dat omdat ik het leuk vind om mensen een beetje te overvallen? Ja, eigenlijk wel, dat klopt. Ik gooi graag een knuppeltje in het hoenderhok. Dan zijn ze actiever. Maar ik vraag het zeker ook omdat ze voorbereid zouden zijn op de vraag van hun klanten, want die vraag komt zeker en vast. 

    Korting? Waarom geef je ze niet?

    • Het is simpel. Je moet er niet over nadenken. Je moet niets bijhouden. Je moet geen energie steken in het vriendelijk heen en weer elleboogworstelen. Het is gewoon neen!

    • Het is ook niet fair ten opzichte van de klanten die voorheen wel de volle 100% betaald hebben. Avventura heeft omwille van die reden jaren en jaren geen solden gehouden. Hun winkeldochters werden verkocht in een grabbelton op beurzen los van hun winkel. Schoenen Teirlynck op de Kortrijksesteenweg in Latem hangt gedurende de soldenperiode een grote spandoek GEEN SOLDEN met daaronder een baseline die ongeveer luidt ‘hier het ganse jaar door de juiste prijs voor uw schoenen’.

    • Als de prijs de prijs is en blijft, dan draagt dit ook bij aan de tevredenheid voor de klant. Ik heb bij een van de laatste wagens die ik kocht met 100 km op de teller 38% korting gekregen. Tof hé maar ergens in mijn achterhoofd knaagde het wel een beetje. Misschien had ik nog meer moeten zagen en 40% korting en een trekhaak kunnen krijgen.

    • Als je een duidelijke lijn trekt, dan trekt geen koopjesjagers aan. Het kan zijn dat dit net het soort klanten is dat je liever niet wil.

    • Je compenseert de korting niet door in te boeten op je serviceniveau. Ik betrapte me er bij mijn fietsfirma op een gegeven ogenblik op dat ik de man die de 100 huurfietsen moest klaarzetten uitlegde dat hij niet het standaard kwaliteitsniveau hoefde te verzekeren omdat ik toch korting had moeten geven. Je hebt ook schoonmaakfirma’s die diep gaan in prijs en naderhand het kwaliteitsniveau (de uren schoonmaak) laten zakken tot er net wel of net geen klachten komen. Ik weet niet of dit een goede manier is van zakendoen. 

    • Voor jezelf misschien wel de belangrijkste reden, zeker als startende ondernemer: Je geeft een deel van je winst aan een klant. Misschien is het beter om te verkopen aan volle pot en wat extra promotie te maken zodat je meer klanten bereikt die de volle pot willen betalen en de winst aan je bloedjes van kinderen te besteden. Prijselasticiteit is in deze een begrip dat je een kan opzoeken.

    • Je spaart tijd: Als je instructie aan je personeel duidelijk is dat er geen korting is, dan verlies je ook tijd doordat je bij het aankoopproces geroepen om te beslissen over al of niet korting. 

     • Misschien heeft u nog een andere reden waarom u geen korting geeft. Ik verneem ze graag.

    Een externe durft meer te vragen voor jou

    In mijn persoonlijke ervaring is het goed om een externe ondernemer je te helpen overtuigen om op je strepen te blijven staan qua prijszetting. Ik wil je daarbij uiteraard graag helpen.

    Een vraag?



    Voor Strategie en Marketing

    Voor Leadership en Communicatie

    Nieuwsbrief


    Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
    (max. 4/jaar)
    * dit hebben we nodig