Marketingblog Tip#14

    Kostcutting zonder verlies aan service.

    Interim marketing manager, freelance marketeer, online marketingbureau

    Hoe kunnen we jou helpen?

    Je wil vooruitgang in je marketing?

    Neem contact op en we werken een vrijblijvend voorstel op maat voor je uit.

    Mis geen enkele inspirerende marketingtip.

    ✔ 4 keer per jaar
    ✔ 100% toepasbaar

    Vul je mailadres in:

    * dit hebben we nodig

    Ik was recent betrokken bij een organisatie die werk verschaft aan ‘artikel 60’s’  (mensen die van het bestaansminimum via ocmw moeten leven, geactiveerd worden en een heel beperkte patronale loonkost hebben). Door een recente wijziging aan de top van het ocmw werd de instroom van deze mensen naar de betreffende organisatie stilgelegd.
    Gevolg: acute loonkoststijging bij mijn klant omdat ‘regulier’ personeel de bulk aan werkvolume diende over te nemen waardoor de cijfers al snel rood, roder, roodst kleurden.

    Wat kan je in zo een geval doen?
    Ondermeer met de kam door de kosten gaan.
    Is dat leuk. Niet altijd. Er zijn mensen die aankoper zijn bij een industrieel bedrijf en die hun plezier vinden in één eurocent per ton uit te sparen. Onze lieveheer heeft zijn aantal nodig nietwaar.
    Als ondernemer behoor je hoogst waarschijnlijk niet tot deze groep maar misschien moet je dat voor één dag wel eens doen. Wij hebben het recent dus gedaan en als snel honderden euro’s bespaard tegen een veel betere service.

    Waar zoeken zonder direct minder service krijgen?
    * Telecom – dat is trouwens niet zo moeilijk. Daarvoor bellen ze je wel of staan ze af en toe aan je deur. En als het niet zo is, bel gewoon even naar je provider met een vraag over je meest recente factuur en vraag hem en passant korting. Ze geven die dus echt omdat je al 3 jaar klant bent en nog in een oud tariefsysteem zit. 
    Let wel dat, als je verandert van provider, je eerst even navraagt of er wel voldoende dekking is bij de nieuwe provider. Wie bijvoorbeeld in Latem woont, weet waarover ik het heb.

    * Gas, water en elektriciteit – persoonlijk vind ik als ecologist dat je hier best even kan kijken of je niet gewoon al minder kan verbruiken. Weet dat de aangename omgevingstemperatuur begin de jaren ‘70  twintig graden celsius was. Nu staat de standaard thermostaat op 22 graden! 

    * Je boekhouder – soms moet je het hem/haar gewoon eens vragen naar ‘den detail’ van de gepresteerde uren en als bij wonder dalen de ingezette uren of komen ze met een oplossing op de proppen die goedkoper is.

    De grootste costcut in onze ervaring? Iemand een idee?
    De verzekeringen!

    In Nederland heeft men enkele jaren terug het systeem van verzekeringsmakelaars stevig door elkaar geschud. Daar betaal je je verzekeringspremie ‘sec’ en dan in een tweede kolom van je factuur staat hoeveel de makelaar je rekent als fee voor zijn beheers- en advieswerk.

    Iemand een idee hoeveel jouw makelaar nu +/- neemt aan marge?
    15%!  en daarop komt dan nog zowat 1% tax bovenop. Niet mis mee uiteraard als je juist verzekerd bent en ik mijn ervaring vallen vele bedrijven en organisaties van hun stoel als hun verzekeringen eens doorgelicht worden.
    Er zijn ondertussen ook Belgische makelaars die voorbereid willen zijn op de Europese uitrol van het Nederlandse systeem en je dus een pak ‘juister’ verzekeren zonder overlap voor minder marge. 

    De service bij ongeval of pech of erger en het juist verzekeren is dan de kern van die makelaar en niet meer een zo hoog mogelijk bedrag een premies want dat is marge.

    Shop dus eens voor je verzekeringen. Het is supersaai. Ik weet het maar het levert op.
    Doen! Want het is jouw poen. Zet het gewoon in je agenda.

    Als je niemand weet, stuur me even een mailtje en ik geef je graag iemand door die op die manier al werkt. 

    Herman Janssens

    Een vraag?



    Voor Strategie en Marketing

    Voor Leadership en Communicatie

    Nieuwsbrief


    Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
    (max. 4/jaar)
    * dit hebben we nodig