Tip #26

    Onder-beloof en Over-lever dan

    Onder-beloof

    Hoe kunnen we jou helpen?

    Je wil vooruitgang in je marketing?

    Neem contact op en we werken een vrijblijvend voorstel op maat voor je uit.

    Mis geen enkele inspirerende marketingtool.

    ✔ 4 keer per jaar
    ✔ 100% toepasbaar

    Vul je mailadres in:

    * dit hebben we nodig

    Ik deel graag tips, tools en truken. Onderstaande valt onder de categorie truk.


    Onder-beloof en over-lever dan.


    In het Engels luidt de quote ‘Underpromise - Overdeliver’. Concreet wil dat zeggen dat je iets minder belooft aan je klant dan je sowieso denkt te kunnen leveren. Wanneer je klant vraagt wat je inschatting is van de kosten van een herstelling, dan geef je aan dat de kost iets meer zal zijn dan je op dat moment vermoedt. Als je klant iets wil geleverd krijgen wat niet op stock is, dan geef je aan dat die levering langer zal duren dan je echt denkt.


    Vrolijke klant als je ‘over-levert’.


    Als je iets meer levert dan strikt afgesproken, dan is de klant tevreden. Wanneer de herstelling niet de voorziene 120 euro kost maar 92 euro. Idem. Komt de levering toch 3 dagen later dan je dacht maar wel binnen de week die jij beloofd had, dan is je klant ook hier tevreden. Als die klant dan tevreden is, vergeet haar/hem niet een positieve review te vragen voor je Google My Business Page of je site.
     
    Voorbeeld uit de praktijk.
     
    Je denkt misschien dat dit een theoretische truuk is. Wel niets is minder waar. Toen ik nog een fietsfirma met ondermeer een winkel had, leidde ik mijn fietsenmakers hierin op. Wanneer iemand een fiets binnenbrengt en je denkt: dat zal ongeveer 70 à 80 euro kosten, dan kan je beter 100 euro zeggen aan de klant. Wanneer en een of ander minder vlot gaat dan gedacht (wat bij een fiets regelmatig gebeurd), dan wordt de 80 euro al snel 93 euro. Zeg je 80 euro en wordt het 93 euro, dan is je klant malcontent. Zeg je 100 euro en wordt het 90 euro, dan is de klant vrolijk omdat het 10 euro minder is dan beloofd.
     


    Geef wel je geheimen niet prijs;-)
     

    Onlangs vroeg ik een autoverkoper naar de eventuele levertermijn van een elektrische wagen. Hij gaf aan dat het 15 mei zou worden maar dat ze intern steevast 14 dagen later meegeven. Deze man had ‘onder-beloof maar over-lever’ niet helemaal door.

     

     

    Herman Janssens

    Een vraag?



    Voor Strategie en Marketing

    Voor Leadership en Communicatie

    Nieuwsbrief


    Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
    (max. 4/jaar)
    * dit hebben we nodig