Marketingblog Tip #19

    Business-idee? Eigen foldertje eerst!

    Marketingadvies bureau, marketing bureau, freelance marketeer, interim marketing manager

    Hoe kunnen we jou helpen?

    Je wil vooruitgang in je marketing?

    Neem contact op en we werken een vrijblijvend voorstel op maat voor je uit.

    Mis geen enkele inspirerende marketingtip.

    ✔ 4 keer per jaar
    ✔ 100% toepasbaar

    Vul je mailadres in:

    * dit hebben we nodig

    Een nieuw business-idee? Begin met een stom 3-luik foldertje. Neen geen site! Waarom? Dat lees je hier. #praktijkgarantie
     
    Ik ben betrokken geweest bij een traject waarbij een organisatie nieuwe dienstverlening naar de markt wil brengen voor bestaande klantengroepen.
    Ik heb hiervoor een brainstorm gefaciliteerd. Er is een selectie gemaakt uit de verschillende ideeën. Nadien werden ze geclusterd tot concepten waarvoor dan projectfiches werden opgemaakt. De directie heeft hieruit twee projecten gekozen voor verdere uitwerking. En de Raad van Bestuur heeft zijn fiat gegeven zodat er tijd en middelen mogen gespendeerd worden aan deze innovaties.
    Dat is allemaal gebeurd. Tijd om de markt in te gaan, denkt de ondernemer in mij dan.
     

    Lean Startup Methode = Gow, geef gazze!

    Maar dan treden zij die streven naar perfectie op de voorgrond: de nieuwe business-ideeën waren wel ‘goed’ maar niet voldoende ‘goed genoeg’ om de markt in te gaan.
    Heel frustrerend  voor de marktgedreven spurters binnen de organisatie. Eens zij iets ontwikkeld hebben dat goed genoeg is om uit te testen, moeten de marathonlopers overnemen. Als zij blijven hangen in ‘ja maar’ dan zal er nooit iets verkocht geraken. Zodra iets voor 70% goed is, moet je de markt in. De resterende 30% krijg je toch pas goed door de markt te volgen. 70/30 is de nieuwe wet van Janssens. Blader maar eens doorheen het boek The Lean Startup.
     
    Er zijn er die zeggen ‘wrijving geeft glans’. Dat is een mooie boutade maar volgens mij leidt die wrijving door een te groot verschil in tempo bij product/dienstenontwikkeling enkel tot energieverlies, frustratie, stagnatie en turbulentie tussen mensen.
     

    Hoe voorkom je frustratie bij innovatie?

    Maak eerst een foldertje in plaats van je eerst te verliezen een business-plan waar in detail beschreven staat hoeveel je aan Facebookad’s gaat uitgeven in Q4 van jaar 3,….
    Een eenvoudig drieluikje (A4 pagina in 3 gevouwen) is ruim voldoende als start. Origineler moet dat niet zijn om mee te starten. Neen echt geen site want die wil iedereen helemaal perfect hebben alvorens die online gaat. Een stom A4 blad in drie gevouwen. Dat ga je wel veranderen op basis van de input uit de markt.
     

    Denk meteen vanuit de 'gewilde' klant

    - Wat bieden we aan welk soort lievelingsklanten?
    - Welk resultaat gaat dit hebben bij de beoogde klant?
    - Wie zijn wij dan wel dat we dat kunnen beweren?
    - Hoeveel zouden we daar op welke manier voor vragen?
    - Wat is de call to action? Wat willen we dat de potentiële klant doet als hij denkt ‘ik wil dat’!
     

    Je krijgt reacties van je klanten en je ontwikkelt door.

    Waarom verkoop je het niet alvast in voorverkoop? Dan heb je meteen een deadline waarop alles klaar moet zijn. Dat is het systeem van ‘kickstarter’.
    Sommigen gaan via een facebookpage of een one-page site in stap 2 hun product/dienst al verkopen zonder dat het er is gewoon om te weten of er interesse voor is.
    De spurters hou je zo aan de gang en de marathonlopers moeten wel mee als er klanten zijn die moeten bediend worden. 
     
    Dynamiek nodig bij nieuwe producten/diensten?
    Ik kan helpen, maar dat vermoedde u reeds.

    Herman Janssens

    Een vraag?



    Voor Strategie en Marketing

    Voor Leadership en Communicatie

    Nieuwsbrief


    Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
    (max. 4/jaar)
    * dit hebben we nodig