Marketingblog Tip#15

    Sound Branding: Radio Nostalgie zet de portefeuille open.

    Interim marketing manager, freelance marketeer, online marketingbureau, marketingbureau

    Hoe kunnen we jou helpen?

    Je wil vooruitgang in je marketing?

    Neem contact op en we werken een vrijblijvend voorstel op maat voor je uit.

    Mis geen enkele inspirerende marketingtip.

    ✔ 4 keer per jaar
    ✔ 100% toepasbaar

    Vul je mailadres in:

    * dit hebben we nodig

    Volgens mij is het gehoor het meest miskende zintuig in de commerciële relatie. Het heeft er misschien mee te maken dat ik als student centen verdiende met platen te draaien dat ik er zo gevoelig aan ben. Zou kunnen. Overal waar ik kom luister ik bewust naar welke muziek er opstaat als er opstaat. Als ik in de wacht gezet word, verheug ik me steevast op een streepje klassiek #not. De customer journey heeft dikwijls nood een streepje soundbranding.

    Customer Journey - Stofzuigen eerst

    Een tijd terug liep ik met mijn vrouw in een vrij grote kledingwinkel voor dames. Het was nog niet zo lang na openingstijd dus moest er eerst nog 10 minuten gestofzuigd worden. Een lawaai om van weg te lopen!  
    Zo hard wil de klant zich ook weer niet thuis voelen, vrees is.
    Je kan aan je mensen ook de opdracht geven dat ze absoluut niet stofzuigen als er klanten in de winkel of in je bedrijf zijn. Wacht even tot ze weg zijn of doe het voor je winkel open gaat.

    Brief je collega's en subcontracters

    Ik hoorde het een klant van mijn onlangs nog zeggen, bij de briefing van de Poetsfiets die er begon: als eerste punt moet er gestofzuigd worden voor de winkel opengaat.
    Na het stofzuigen werden we in de kledingwinkel bovendien vergast op wat mijn pa zou omschrijven als tsjingeltsjangel of ketelmuziek. Ik werd er niet echt vrolijk van. Helaas. Jammer als je weet de een rétailer met die extra zintuigen bewust te bespelen zich mede kan onderscheiden van online verkoop.

    Welke wachtmuziek speelt jouw VOIP centrale?

    Je hebt geen winkel, dan geldt dit toch ook voor jou.
    Heb je zelf al eens het wachtmuziekje beluisterd van je eigen telefooncentrale? Is dat een muziekje waar ik als getargette klant van moet glimlachen omdat ik aan mijn 20ste verjaardag denk of schalt er een voor mij ondraagbaar zwaar stuk klassiek van Sjostakovitsj door de hoorn?

    Hoe kan je het doen?

     
    Uit een van mijn vorige tips weet je dat je je doelgroepen kan opdelen en er persona’s van kan maken met leeftijd en of het dames of heren zijn etc.
    Goed. Je kiest je lievelingsklantengroep en dan speel je die deuntjes die hip waren rond de tijd dat deze klanten 15 à 20 waren. Dan werd hun muzieksmaak gevormd. Van dat soort radio nostalgie worden ze vrolijk. Ze neuriën mee en als vanzelf gaat hun portefeuille verder open staan omdat ze er goed gezind van worden.
    Weet je niet waar je die deuntjes zou moeten halen en heb je geen zin in een spotify-abonnement? Kijk dan eens bij canal 21 online. Je vindt daar classics per decennium.

    Sound is een onderdeel van je marketingmix.

    Het auditieve gaat ook verder.
    Er is een Amerikaanse hamburgerketen die het sissende geluid van het bakken van hun hamburger gepatenteerd heeft vanwege essentieel voor hun merkbeleving.
    Er zijn autoconstructeurs die 100.000 den euro’s investeren in de ontwikkeling van het geluid van het dichtklappen van de deur van een wagen. Een vriend van me kocht zijn wagen pas nadat hij op het autosalon van de wagens die nog in we weegschaal lagen de verschillende deuren had horen dichtgaan. Bewijs van degelijkheid volgens hem.

    Wordt je doelgroep vrolijk van jouw muziekjes?

    En dan is er natuurlijk ook nog het jeugdsentiment van ondergetekende: “tum terum tum tum, ’t Amerkaantje!”
    Zij betaalden ooit vele euro’s per jaar voor het gebruik van de muziek van de tune van de serie Bonanza en dat loonde. Dit soort deuntjes zetten zich vast in je hoofd en gaan nooit meer weg. Naar welke legerstock reedt pa met zijn busje vol jeugd onlangs op veroveringstocht? Niet naar Roeselare inderdaad.

    Hulp of een dj nodig?
    We helpen jou graag.

    Herman Janssens

    Een vraag?



    Voor Strategie en Marketing

    Voor Leadership en Communicatie

    Nieuwsbrief


    Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
    (max. 4/jaar)
    * dit hebben we nodig