Marketing Tip

    Zolang je mailbestand aangroeit, kan je bedrijf groeien.

    tastbare dienst

    Hoe kunnen we jou helpen?

    Je wil vooruitgang in je marketingprojecten?

    Ben je op zoek naar een ondernemerscoach?

    Neem contact even op 0499/22 18 11. Of stel vrijblijvend je vraag op herman@breinenbranie.be

    Mis geen enkele inspirerende ondernemerstip.

    ✔ 4 keer per jaar

    ✔ 100% praktisch toepasbaar

    ✔ altijd inspirerend

    Vul je mailadres in:

    * dit hebben we nodig

    Bovenstaande titel is een beetje een dooddoener. Ik geef het grif toe. Nieuwe mailadressen in je bestand zijn uiteraard potentieel nieuwe klanten. Wie zich inschrijft voor je nieuwsbrief of tips, is op dat moment geïnteresseerd in je service of product. Anders doet die de moeite niet. Logisch. Uiteraard zijn nieuwe potentiële concurrenten de eersten die zich op je nieuwsbrief zullen inschrijven. So what!

    De mail is echt niet dood.

    Eens je x mailadressen hebt, moet je er natuurlijk wel mee aan de slag om er omzet uit te halen. In mijn ervaring steken een pak bedrijven heel wat moeite in hun aanwezigheid op sociale media kanalen maar de goede oude nieuwsbrief laten ze links liggen. Niemand leest dat toch zo denken ze. Ik durf dat redelijk fors tegenspreken! Wil je de proef op de som? Kijk dan even of je MailChimp gelinkt is aan je Google Analytics. Zo kan je vergelijken hoeveel behaalde doelen er via je sociale media kanalen komen en hoeveel via je mailings. Zo is je oordeel in verband met het inzetten op een van beiden of beiden niet gebaseerd op gevoel maar op data. Ik hoorde onlangs van een arts dat alleen God mag beslissen onder data.

    Wroeten loont.

    Het is meestal echt wroeten om content te maken voor je mailings. Die dan ook effectief buiten krijgen daar moet je je echt voor opladen. Dat klopt. Je kan je er niet vanaf maken met een jobstudent een paar uur per week te betalen om op je socials content te genereren. Iemand moet goede content maken, die inladen in Mailchimp (of een ander programma) en uitzenden. Een tip hiervoor is alvast om niet te streven naar perfectie voor je nieuwsbrief. Goed is ok om uit te zenden. Een oplossing kan er ook in bestaan een externe in te huren voor het uitwerken van die mailings. Ik kom jullie graag helpen. Weet ook dat je de content voor de nieuwsbrief ook op je site zet én in schuifjes gebruikt voor je social media kanalen.

    Scoor mailadressen maar foefel niet.

    Hoe sprokkel je mailadressen? Dit zijn 6 ideeën.

    1. Met een nieuwsbrief kom je terug ‘on top of mind’ voor herhaalaankopen. Maar dan moeten al je bestaande klanten en ex-klanten wel op zijn minst in een bestand zitten. Toen ik dat laatst vroeg bij een bedrijf waarvoor ik werk, kwamen er vanuit alle kieren en gaten excels met mailadressen van klanten gekropen.
    2. Geef iets weg in ruil voor een mailadres. Dat kan 10% korting zijn bij de eerste aankoop, een white paper met tips, toegang tot je webinar, een checklist, ... Of bedenk een creatievere actie zoals een exclusieve toegang tot een video met een uitleg of een berekeningsmodule of een gratis kleurplaat van Gent of een aftelkalender naar de Sint toe.
    3. Staat er een opt-ins (invulvenster) op je site? Of popt er eentje op wanneer de surfer de site gaat verlaten zoals bij het beste voorbeeld wat ik ken: de pop-up van Arnout Van den Bossche als Arnout voelt dat je je muis zo beweegt dat je hem wil verlaten? Let wel op. Ik zou die gasten die een pop-up programmeren die oppopt terwijl ik als geïnteresseerde aan het lezen ben op een site, soms ook willen vierendelen. Laat mij als klant in mijn focus om bij jou iets te kopen. De pop-up van Arnaut zie je allen maar tevoorschijn komen op het ogenblik dat je met je muis beweegt om de site te verlaten.
    4. Deel stukken content van je nieuwsbrief via je sociale mediakanalen met daarbij een oproep om niets van dit soort tips te missen door je mailadres in te geven via een directe link.
    5. Sprokkel zelf commercieel toegankelijke mailadressen van bedrijven die gelijkaardig zijn als bestaande klanten. Let wel: Foefel hier niet in met het oog op GDPR en zorg ervoor dat mensen zich meteen via een opt-out weer kunnen uitschrijven.
    6. Ikzelf gruwel, als klant, een beetje van getrouwheidskaarten. Ze houden mij uit mijn flow om de winkel uit te geraken en ik weet dat ik dat kassabonnetje wat mij de volgende keer 2 euro korting oplevert al lang weer kwijt ben voor ik het ooit kan gebruiken. Maar ik ben a-typisch daarin en je mag nooit jezelf als de norm nemen in marketing. Getrouwheidskaarten werken en leveren minstens de mailadressen van je klanten op.

     

    Hulp geboden.

    Ik help jullie graag met het opzetten van mailings. Dikwijls ben ik de externe kracht die ervoor zorgt dat de mailing ook verzonden geraakt. Kan ik jullie hierbij helpen? Laat gerust weten 0499/22 18 11.

    En eh ja, je mist niets van mijn praktische tips als je je hier links inschrijft op mijn nieuwsbrief.

    Gewoon doen!

    Herman Janssens

    Een vraag?



    Voor Strategie en Marketing

    Voor Leadership en Communicatie

    Nieuwsbrief


    Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
    (max. 4/jaar)
    * dit hebben we nodig