Marketingblog Tip#13
Psychologische Prijsstrategie = 66cl cola's.
Hoe kunnen we jou helpen?
Je wil vooruitgang in je marketing?Neem contact op en we werken een vrijblijvend voorstel op maat voor je uit.
Of mail ons herman@breinenbranie.be
Mis is geen enkele inspirerende marketingtip.
✔ 4 keer per jaar✔ 100% toepasbaar
Vul je mailadres in:
Waarom kan je in een selfservicerestaurant een beker cola van 66 cl kopen?
Is dat omdat selfservice restauranthouders mensen met een droge lever graag tevreden willen stemmen?
Dat zou kunnen, maar ze doen het vooral om een ander reden.
Assortiment bepalen in je marketingmix
Wanneer je enkel de keuze hebt van 25 cl cola, dan neemt iedereen die cola wil, een bekertje van 25 cl. Logisch.
Voeg een aanbod toe dat duurder is en dus nauwelijks verkoopt
Staan er bekertjes of glazen van 25 cl én van 33 cl, dan zijn er een aantal mensen die 33 cl nemen en een aantal mensen die 25 cl cola voldoende vinden.
Zet je daar een beker van 66 cl bij, dan nemen enkel de mensen met een stevige kater die, én… (en nu wordt het voor de marketeers onder ons interessant) er nemen merkelijk meer mensen de 33cl dan in de vorige setting.
Waarom? Duurder is niet langer het duurste
Omdat de 33 cl niet meer de grootste/duurste is.
In een gemiddelde fietswinkel kan men ook die truc toepassen. Zet een heel erg dure fiets naast een ander behoorlijk prijzige exemplaar. Zo kan je klant, thuisgekomen met haar/zijn aankoop, met de hand op het hart verklaren dat het qua prijs nog meeviel en dat er nog veel duurdere waren.
En kijk eens naar het gemiddelde servicepakket dat via internet aangeboden wordt.
Je zal inderdaad dikwijls 3 mogelijkheden zien brons, zilver en goud.
Nu weet je waarom.